Retail United vinner uppdrag för både Alcro och Beckers

Retail United vinner uppdrag för både Alcro och Beckers

Den nordiska färgkoncernen Tikkurila har förändrat sin byråstruktur och väljer nu att för första gången arbeta med samma byråpartners för både Alcro och Beckers. Genom att låta Retail United ta sig an retailuppdraget för båda vill man frigöra och maximera den gemensamma kraften i portföljen i butik.

– Färg är en sällanköpsvara och när köpfrekvensen är en ständig utmaning gäller det att hela tiden vässa sina erbjudanden för att vara det varumärke som kunden tar med sig ut ur butik. Det är precis det som vi är bäst på. Sedan vill vi såklart visa hur roligt och lätt det är att förändra med färg, och inspirera svenska folket till att måla mer och oftare totalt sett, säger Andreas Broman, vd på Retail United.

Färgfackhandeln har genomgått stora förändringar under de senaste tio åren, med ökad konkurrens i form av fler aktörer och nya distributionskanaler. Tikkurila är en av Nordens ledande färgleverantörer, och i Sverige är man mest känd för de starka varumärkena Alcro och Beckers. Företagets kundgrupper är breda och spänner från konsument till proffs och industri.

Med den här byråstrukturen vill man få en samarbetspartner som kan skapa effektiv konverteringsdriven kommunikation för butik – mot både B2B och B2C och för hela varumärkesportföljen.

– Vi gjorde en stor upphandling och träffade många duktiga byråer, och det som gjorde att vi valde Retail United var just deras tydliga fokus på retail. De kan verkligen detaljhandel, och det märks att de har ett driv att hela tiden bli ännu bättre och ännu vassare. När valet av retailbyrå var gjort, blev det också tydligt vad vi behövde för byråpartners i övrigt, säger Anna Björklund, Head of Customer Marketing på Tikkurila i Sverige.

De andra byråerna som ingår i den nya byråstrukturen är reklambyrån Stendahls, som därmed får sin första kund till Stockholmskontoret, och strategibyrån BAS.

News