Retail United lanserar scorecard för omnikanal
Retail United lanserar scorecard för omnikanal
Retail United har tillsammans med Forefront Consulting tagit fram ett verktyg för att mäta hur bra svenska detaljhandelsföretag är på omnikanal. Nu har de testat det på sju företag längs Drottninggatan i Stockholm. Resultaten presenteras vid ett frukostseminarium senare i veckan.
Verktyget fungerar som ett scorecard och bygger på cirka 150 frågor om konsumenternas syn på varumärke, kundupplevelse, sömlöst köp och digitalt stöd i fysisk miljö. Analysen görs delvis vid datorn, delvis på plats i butik.
– Vi har, precis som 80 000 konsumenter gör dagligen, promenerat längs med Drottninggatan och tittat i skyltfönster och besökt butiker. Sedan har vi analyserat sju retailers för att se hur bra de lyckas med sina omnikanalsatsningar. Den kanske tydligaste slutsatsen är att företagen inom mode och skönhet har kommit längst, säger Andreas Broman, vd för Retail United.
I toppen bland Drottninggatans retailers hittar man nämligen H&M, följt av Kicks och Zara. De övriga analyserade företagen var Apoteket Ugglan, Butterick’s, Clas Ohlsson och Telenor. HM scorade bland annat full pott på området ”digitalt stöd i fysisk butik”. Det gjorde inget av de andra företagen. Tvärtom landade flera på betyget 0 i den delen av undersökningen.
Många av Retail Uniteds kunder ligger långt fram i den digitala transformationen och jobbar intensivt med att få e-handeln och den fysiska butiken att fungera optimalt tillsammans. Där finns stora vinster att göra. Undersökningar har visat att konsumenter som har gjort research både fysiskt och digitalt är tryggare i sitt beslut när köpprocessen ska avslutas och därför spenderar mer än vad singelkanalkonsumenterna och spontanshopparna gör. Det är därför det är viktigt att se över sin närvaro i alla kanaler, menar Andreas Broman:
– Med en framgångsrik satsning på omnikanal blir snittkvittot det dubbla. Dessutom stärks varumärket och förtroendet ökar. Med vårt scorecard kan vi identifiera vad företagen behöver göra för att lyckas med den kanske största utmaningen just nu – att skapa en sömlös omnikanalupplevelse, säger Andreas Broman.
Frukostseminariet äger rum hos Retail United på Repslagargatan 17B klockan 08.15 den 7 november. Frukost serveras från 07.30. Share
Verktyget fungerar som ett scorecard och bygger på cirka 150 frågor om konsumenternas syn på varumärke, kundupplevelse, sömlöst köp och digitalt stöd i fysisk miljö. Analysen görs delvis vid datorn, delvis på plats i butik.
– Vi har, precis som 80 000 konsumenter gör dagligen, promenerat längs med Drottninggatan och tittat i skyltfönster och besökt butiker. Sedan har vi analyserat sju retailers för att se hur bra de lyckas med sina omnikanalsatsningar. Den kanske tydligaste slutsatsen är att företagen inom mode och skönhet har kommit längst, säger Andreas Broman, vd för Retail United.
I toppen bland Drottninggatans retailers hittar man nämligen H&M, följt av Kicks och Zara. De övriga analyserade företagen var Apoteket Ugglan, Butterick’s, Clas Ohlsson och Telenor. HM scorade bland annat full pott på området ”digitalt stöd i fysisk butik”. Det gjorde inget av de andra företagen. Tvärtom landade flera på betyget 0 i den delen av undersökningen.
Många av Retail Uniteds kunder ligger långt fram i den digitala transformationen och jobbar intensivt med att få e-handeln och den fysiska butiken att fungera optimalt tillsammans. Där finns stora vinster att göra. Undersökningar har visat att konsumenter som har gjort research både fysiskt och digitalt är tryggare i sitt beslut när köpprocessen ska avslutas och därför spenderar mer än vad singelkanalkonsumenterna och spontanshopparna gör. Det är därför det är viktigt att se över sin närvaro i alla kanaler, menar Andreas Broman:
– Med en framgångsrik satsning på omnikanal blir snittkvittot det dubbla. Dessutom stärks varumärket och förtroendet ökar. Med vårt scorecard kan vi identifiera vad företagen behöver göra för att lyckas med den kanske största utmaningen just nu – att skapa en sömlös omnikanalupplevelse, säger Andreas Broman.
Frukostseminariet äger rum hos Retail United på Repslagargatan 17B klockan 08.15 den 7 november. Frukost serveras från 07.30. Share