Retail United rekryterar 70 säljare i Norden och Baltikum

Retail United rekryterar 70 säljare i Norden och Baltikum

Kommunikationsbyrån Retail United erbjuder allt från analys och strategi till reklam och aktivering i butik. Byrån har 150 fält- och butikssäljare ute på uppdrag av olika kunder och söker nu ytterligare 70 säljare över hela Norden och Baltikum för kunder som Nespresso, Playstation, Orkla och SONY och expanderar därmed kraftigt utanför Sveriges gränser.

– Vi får fler och fler uppdrag som omfattar Norden och Baltikum. Många globala företag ser det som en marknad och vill ha en nordisk hub. En del är också befintliga uppdrag som utökas. Det går bra för våra uppdragsgivare och vi växer med dem, säger Andreas Broman, vd för Retail United.

Retail United söker allt från seniora butikssäljare till demopersonal och personer som ska besöka och utveckla butiker och utbilda personal. Till någon som gillar gaming och TV-spel kan man till exempel erbjuda ett roligt extrajobb – kanske vid sidan av studier – som företrädare för Playstation hos återförsäljare i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Norrköping. Eller kanske passar man bättre som en av Nespressos Coffee Advisors vilka ska bjuda på kaffe och berätta om produkten på hemelektronikavdelningar runtom i Sverige. Ett annat exempel är rollen som Service Delivery Manager som ska ansvara för SONY Mobiles outsourcade service- och reparationsnätverk i Finland och Baltikum.

Det handlar för byrån om att rekrytera rätt personer, ge dem rätt utbildning och sedan placera rätt person på rätt plats utifrån kunskap om butikens trafikmönster och kundprofil. Lokala aktörer har inte alltid den storlek som krävs för att kunna tillhandahålla verktyg och metoder för att koordinera och styra säljarbetet över flera marknader på det sätt som Retail United kan göra.

– Vi har ett team av controllers och dataanalytiker, som också växer just nu. De har i uppdrag att plocka in sälj- och marknadsdata, analysera denna och därefter dra slutsatser och ge riktlinjer för hur våra kunder bör fokusera och investera i olika länder, kedjor eller enskilda butiker, säger Andreas Broman.

News